Subsidie Duurzame Inzetbaarheid
3 juli 2023Psychisch verzuim voorkomen
5 september 2023
Werken aan sociale veiligheid
Er gaat geen week voorbij of in de media duiken verhalen op over ongewenst gedrag in organisaties, groot en klein. Is dat omdat we de verruwing in de maatschappij ook vaker op de werkvloer tegenkomen? Of heeft het te maken met een verandering in generaties? Zijn de millenials die de arbeidsmarkt nu betreden simpelweg gevoeliger voor ongewenst gedrag? Je kunt hierover discussiëren en jezelf afvragen of we niet ‘doorslaan’ in ons gedrag op dit gebied. Maar: één ding staat als een paal boven water. Sociale veiligheid is een thema dat een actieve aanpak vereist. Het is de basis voor een vitale werkomgeving. Inzet van een vertrouwenspersoon kan hieraan bijdragen.
Ongewenst gedrag
Zo’n aanpak begint met een heldere definitie: waar hebben we het over? Het is gedrag van collega's of klanten dat als grensoverschrijdend of kwetsend wordt ervaren en tot doel of gevolg heeft dat een medewerker zich niet langer veilig voelt op de werkplek. Het gaat hier expliciet over hoe het gedrag ervaren wordt. Ook al bedoelt degene die de last veroorzaakt het niet zo, het kan wel als ongewenst en onveilig worden ervaren. Als dit structureel gebeurt kan het ten koste gaan van werkgeluk en dus productiviteit. Ook de kans op verzuim neemt toe. Een onwenselijke situatie voor alle partijen!
Fysieke én sociale veiligheid
Vreemd genoeg hebben veel organisaties wél aandacht voor fysieke veiligheid en bijkomende risico’s, maar (nog) beperkt voor sociale veiligheid. Beiden zijn even belangrijk! Het is ook niet moeilijk om hier een begin mee te maken. Vertrouwen is hierbij een sleutelwoord.
Actieve aanpak
Onderzoek laagdrempelig of medewerkers vertrouwen ervaren in het dagelijkse (team)werk. Inventariseer vooral ook wat al goed gaat! Train leidinggevenden om dit onderwerp bespreekbaar te maken en biedt -in de vorm van een vertrouwenspersoon- een objectief alternatief voor als het goede gesprek hierover niet goed van de grond komt. Het betekent niet perse dat er iets aan de hand is, maar wél dat het vertrouwen er niet vanzelfsprekend is. En dat er een risico is dat moet worden aangepakt.
Wil je met dit belangrijke onderwerp aan de slag en jouw organisatie veiliger en dus vitaler maken? Neem contact op voor een gesprek hierover.